close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מיטוט אונר"א- פתרון הומניטרי!

ערן שישוןכג שבט, תשפד02/02/2024

איך מיטוט אונר"א דווקא יכול להאיץ פיתרון הומניטרי יכול ולזרז את מיטוט חמאס?

תגיות:
"פירוק אונר"א וההליך נגד ישראל בהאג, עשויים ליצור את התנאים ללחץ אפקטיבי על מצרים לקלוט פליטים באופן זמני בתחומה. תרחיש כזה יהווה פיתרון הומניטרי ויקדם את מטרות המלחמה של ישראל," כך נכתב במסמך שנשלח אתמול מאתחלתא לחברי הקבינט, "תרחיש כזה יהווה פיתרון הומניטרי ויקדם את מטרות המלחמה של ישראל."

מנכ"ל אתחלתא, ערן שישון: "הבעיה היא שהקהילה הבין-לאומית מסתכלת על בעיית העקורים כבעייה פוליטית ולא כבעיה הומניטרית והיא אינה לוחצת על מצרים לפתוח את גבולה."

תל-אביב -- מכון המחשבה והמעשה אתחלתא מפרסם מסמך העוסק בהזדמנות שיוצרת הפסקת
התרומות לסוכנות הפליטים הפלסטינים של האו"ם אונר"א בעקבות החשיפה של הקשר העמוק שלה עם חמאס. פירוק אפשרי של אונר"א ובמידה מסויימת ההליך נגד ישראל בהאג, עשויים ליצור את התנאים ללחץ אפקטיבי על מצרים לקלוט פליטים באופן זמני בתחומה. תרחיש כזה יהווה פיתרון הומניטרי ויקדם את מטרות המלחמה של ישראל.

המסמך מצטט את חשיפת הוול סטריט ג'ורנל מוקדם יותר השבוע בנוגע לעומק השליטה של חמאס באונר"א. כעשרה אחוז מעובדי אונר"א מעורבים בחמאס, לפחות 12 מהם השתתפות בפוגרום עצמו ב-7 באוקטובר, וחלקם החזיקו בביתם חטופים ישראלים. במשרדי אונר"א ואפילו בבתי ספר, התגלו פירים ונשק שלא ייתכן שנסתרו מעיני הנהלת אונר"א. כתוצאה מכך, החליטו מספר רב של מדינות להשהות את המימון לאונר"א.

המהלך המהיר של נטישת המדינות התורמות מציב דילמה אמיתית בפני ישראל. השילוב בין החשש להיווצרות משבר הומניטרי חריף להפסקת המימון לאונר"א, עלול ליצור סערה קטסטרופלית מושלמת שתוטל לפתחה של ישראל. . אף כי ישראל לא רואה עצמה אחראית בעזה, יש לה אינטרס עליון למנוע משבר הומניטרי.

ועדת חו“ב של הכנסת אמנם דנה בנושא לאחרונה, אולם לא התנהל עד כה בממשלה דיון מסודר בסוגיה. בנוסף לכך, בשימוע שנערך בקונגרס השבוע, הסבירה אחת המומחיות האמריקאיות שהישראלים הסבירו לה כמה אונר"א חיונית.

מייסד אתחלתא, ערן שישון מוסיף כי: "כרגע כ- 2 מיליון פלסטינים כלואים בתוך אזור מלחמה שחרב שאין בו תשתיות. בעוד שמיליוני פליטים אוקראינים הציפו את מדינות אירופה אחרי פלישת רוסיה, ספורים הפלסטינים שזכו לעבור את הגבול למצרים," והוסיף, "בעוד שלחמאס ולמצרים יש אינטרס משותף למנוע את יציאת הפליטים, הקהילה הבין-לאומית מסתכלת על בעיית העקורים כבעייה פוליטית ולא כבעיה הומניטרית והיא אינה לוחצת על מצרים לפתוח את גבולה"

המסמך קובע כי פירוק אונרא הוא אינטרס ישראלי. מהלך כזה ייצור חפיפה בין הסמכות והאחריות של 'הריבון' בעזה ביום שאחרי, ומזכיר את אמירת אבו-מרזוק שהעזתים הם באחריות של האו"ם". כמו כן מהלך כזה עשוי להוריד מעל סדר היום את בעיית הפליטים הפלסטינית. עם פירוק אונר"א, תעלם מהעולם גם ההגדרה הייחודית של הפליטות הפלסטינית בעזה ובכל המקומות בהם פועל הארגון במזרח התיכון. עדכון רשימות הפליטים אשר שוהים במחנות לכשעצמו יצמצם את מספרם דרמטית, משום שמאות אלפים עזבו אותם, אולם הם עדיין מדווחים כפליטים

עד כה, הקהילה הבין-לאומית לא איתגרה את עמדת מצרים בנוגע לאטימת הגבול שלה עם עזה. ישראל צריכה בתגובה לדיון בהאג לקרוא לקהילה הבין-לאומית לסייע לה לפתור את הבעייה ההומניטרית בעזה. בית הדין הבין-לאומי בהאג הוציא אזהרה בדבר ההשלכות ההומניטריות של המלחמה. אולם, בה בעת, הקהילה הבין-לאומית נמנעת מהצעד הטבעי והמתבקש ביותר בעת הזאת: לדרוש ממצרים לפתוח את גבולה ולקלוט פליטים פלסטינים באופן זמני. פיתרון כזה גם ייתן מזור הומניטרי מיידי וגם יאפשר את המשך הלחימה ללא חשש לפגיעה באזרחים.

כדי שהעולם יסתכל על בעיית עזה כהומניטרית גרידא, נדרשות ערבויות בין-לאומיות למצרים לחזרתם של הפליטים לעזה . אם מצרים תעמוד בסירובה, למרות הקושי הלוגיסטי, אפשר לעשות זאת דרך מדינות מארחות אחרות. הפינוי יהיה בכל מקרה על בסיס וולונטרי בלבד. חשוב מכך, התנהלות פוליטיקאים ישראלי והצהרות חסרות אחריות בנוגע לעתיד עזה, ובכך תורמות תרומה מכרעת לכך שהקהילה הבין-לאומית מסתכלת על העקורים הפלסטינים כבעיה פוליטית ולא כבעיה הומינטרית. נדרשת משילות על פטפטת מיותרת בממשלה.



הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה